Stanley William Turrentine, also known as "Mr. T" or "The Sugar Man", (April 5, 1934 – September 12, 2000) was an American jazz tenor saxophonist.
Turrentine was born in Pittsburgh's Hill District into a musical family. His father, Thomas Turrentine, Sr., was a saxophonist with Al Cooper's Savoy Sultans, his mother played stride piano, and his older brother Tommy Turrentine also became a professional trumpet player.
He began his prolific career with blues and rhythm and blues bands, and was at first greatly influenced by Illinois Jacquet. In the 1950s, he went on to play with the groups of Lowell Fulson, Earl Bostic, and at the turn of the decade, Max Roach.
He married the organist Shirley Scott in 1960 and the two frequently played and recorded together. In the 1960s, he started working with organist Jimmy Smith, and made many soul jazz recordings both with Smith and as a leader.
In the 1970s, after his professional split and divorce from Scott, Turrentine turned to jazz fusion and signed for Creed Taylor's CTI label. His first album for CTI, "Sugar" proved one of his biggest successes and a seminal recording for the label. He worked with Freddie Hubbard, Milt Jackson, Bob James, Richard Tee, Idris Muhammad, Ron Carter, and Eric Gale, to name a few. He returned to soul jazz in the 1980s and into the 1990s.
Turrentine lived in Ft. Washington, Maryland from the early 90s until his death. He died of a stroke in New York City on September 12, 2000 and is buried in Pittsburgh's Allegheny Cemetery.
Turrentine comenzó su carrera tocando con diversos grupos de blues y de R&B, muy influido musicalmente por Illinois Jacquet. Tocó con Ray Charles en la banda de Lowell Fulson durante 1950-1951, y en 1953 reemplazó a John Coltrane en la primera banda de jazz y R&B de Earl Bostic. Tras su paso por el servicio militar a mediados de los cincuenta, Turrentine se unió al grupo de Max Roach; conoció a la organista Shirley Scott, con quien se casó en 1960 y con la que grabaría frecuentemente.
Tras trasladarse a Filadelfia, Turrentine consiguió buena química con otro organista, Jimmy Smith, acompañándole en el clásico de Smith de 1960 Back at the Chicken Shack, entre otros discos. También en 1960, Turrentine empezó a grabar como líder para Blue Note, concentrándose preferentemente en pequeños grupos de soul jazz, tocando temas clásicos como "That's Where It's At", pero también grabajando con los Three Sounds (en el disco Blue Hour de 1961) y experimentando con más amplios conjuntos a mediados de los sesenta. A comienzos de los años setenta, Turrentine y Scott se separaron y Turrentine se convirtió en un popular puntal del nuevo sello de Creed Taylor, CTI, orientado a la fusión; grabó cinco discos. Tuvieron una buena aceptación popular y fueran artísticamente valiosos, y la opinión crítica fue más favorable que la que recibió a finales de los setenta por su trabajo para Fantasy Records. Por lo demás, Turrentine siguió grabando con profusión y regresó al soul jazz en los ochenta y en los noventa.
Turrentine murió de un infarto en la ciudad de Nueva York el 12 de septiembre de 2000. Fue enterrado en el cementerio de Allegheny de Pittsburgh.
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