domingo, 14 de agosto de 2011
Zoot Sims
John Haley "Zoot" Sims (October 29, 1925 - March 23, 1985) was an American jazz saxophonist, playing mainly tenor and soprano.
He was born in Inglewood, California, the son of vaudeville performers Kate Haley and John Sims. Growing up in a performing family, Sims learned to play both drums and clarinet at an early age. His father was a vaudeville hoofer, and Sims prided himself on remembering many of the steps his father taught him.
Following in the footsteps of Lester Young, Sims developed into an innovative tenor saxophonist. Throughout his career, he played with renowned bands, including Benny Goodman, Artie Shaw, Stan Kenton, and Buddy Rich. Sims was also one of Woody Herman's "Four Brothers", and he was known among his peers as one of the strongest swingers in the field. He frequently led his own combos and sometimes toured with his friend Gerry Mulligan's sextet, and later with Mulligan's Concert Jazz Band.
In the 1950s and '60s, Sims had a long, successful partnership as co-leader of a quintet with Al Cohn, which recorded under the name "Al and Zoot". That group was a favorite at the New York club The Half Note. Always fond of the higher register of the tenor sax, Zoot also liked to play alto and late in his career added the soprano saxophone to his performances, while recording a series of albums for the Pablo Records label of impresario Norman Granz. Zoot also played on some of Jack Kerouac's recordings.
Sims acquired the nickname — Zoot — early in his career while he was in the Kenny Baker band in California. The name was later appropriated for a sax-playing Muppet.
Zoot Sims died in New York on March 23, 1985.
Zoot Sims (Inglewood, 1925 - 1985), saxofonista (tenor) estadounidense de jazz, para muchos la esencia misma del swing con el saxo tenor, muy influenciado por Lester Young.
Nació en el seno de una familia dedicada al vodevil. En su infancia comenzó a estudiar clarinete, pero se pasó al saxofón al llegar a la adolescencia. A los quince años ya estaba trabajando como músico profesional con bandas viajeras; años después formaba parte de la sección de saxos de bandas importantes.
En 1944 ya había entrado en la sección de saxos de la orquesta de Benny Goodman. Aquel mismo año tuvo que cumplir con el servicio militar, fue licenciado en 1946 y regresó a la banda de Goodman antes de unirse al trombonista Bill Harris en un pequeño grupo que trabajaba en el Café Society de Nueva York, donde su tono ligero y su sonido natural de swing se amoldaba perfectamente al estilo swing de Harris.
A través de este, Sims llamó la atención de Woody Herman cuando este decidió reformar su banda en 1947 y creó la Second Herd. En el núcleo de esta formación se encontraba la sección de tres saxofonistas tenores integrada por el propio Sims, Stan Getz y Herbie Steward, acompañados por el barítono Serge Chaloff.
Desde aquella época, Sims pasó a ser un hombre reconocido que podía tocar con cualquiera de las formaciones conocidas en los años cincuenta y sesenta. Era también un acompañante popular en los grupos pequeños y tocó con el sexteto de Gerry Mulligan de mediados de los cincuenta. A finales de esa misma década formó una sociedad con el saxofonista y arreglista Al Cohn que dio muy buenos resultados.
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