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miércoles, 12 de octubre de 2011

William McKinney

William McKinney (17 September 1895 - 14 October 1969) was an American jazz drummer who led a series of musical groups, most notably McKinney's Cotton Pickers.

William "Bill" McKinney was born in Cynthiana, Kentucky. He worked as a drummer in a circus band, then after serving in the United States Army in World War I settled in Springfield, Ohio where he took over leadership of the Synco Jazz Band. After hiring drummer Cuba Austin, McKinney worked as leader and business manager. After touring the U.S. Midwest, they got a residency at the Arcadia Ballroom in Detroit, Michigan in 1926. In Detroit they were heard by bandleader and music promoter Jean Goldkette, who arranged a more lucrative home base for the band in Detroit's Greystone Hotel Ballroom. The band was renamed "McKinney's Cotton Pickers" .

After the band broke up in 1934 during the Great Depression, McKinney for a time led and played with a dance band in Boston, From 1937 on McKinney managed a Detroit Cafe with a dance floor and live bands who McKinney booked; he also booked bands for other locations on the side.
Bill McKinney retired in the 1950s and spent his last years in his childhood hometown of Cynthiana.



William McKinney (Cynthiana, Kentucky, 17 de septiembre de 1895 - 14 de octubre de 1969) fue un baterista y director de orquesta de jazz tradicional.
Inicia su carrera profesional después de licenciarse en la Armada, como batería de un circo ambulante. No será hasta 1922 que comience a tocar jazz, liderando una banda denominada "Synco Jazz Band", y que él pasa a llamar "McKinney Cotton Pickers". En 1926 la banda, renovada, toca por todo el medio oeste y Detroit y, al acabar esta gira, a comienzos de 1927, se incorpora a la misma como arreglista, Don Redman. A continuación, graba sus primeros discos, en Chicago, para el sello Victor, en el que permanece hasta 1931. En esta época, la banda incluye a músicos como Rex Stewart o Benny Carter, quien reemplaza a Redman como arreglista y director musical. En la década de 1940, McKinney abandona la escena musical, para dedicarse al negocio del automóvil, en su ciudad natal.

La crítica suele considerar a la orquesta de McKinney como una de las esenciales en el desarrollo del jazz desde el hot tradicional al swing, junto a las de Duke Ellington y Fletcher Henderson. Es reseñable que, realmente, McKinney nunca tocó con su banda, pues desde muy pronto, incluyó al batería Cuba Austin en la misma para sustituirle; y que, además, tampoco la dirigió en sentido estricto, puesto que siempre mantuvo un director musical y arreglista en nómina.

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