Although born in Dayton, Ohio, grew up in Wilton, Connecticut, where he took a liking to blues and rock and roll. First played a guitar with 12 years of age, but started practicing seriously until 15, when he attended jazz classes with a teacher in the area. In his teens, Scofield played R & B, urban blues, soul and rock and roll of local groups, but soon became fascinated by jazz guitar and very quickly assimilated the styles of Wes Montgomery, Tal Farlow, Barney Kessel and Jim Hall , all outstanding jazz musicians of the sixties. He left school in 1970 and moved to Boston to study jazz at the Berklee School of Music with Jim Hall, Mick Goodrick, two of the most important jazz guitarists of all time.
His first job as a musician was in collaboration with vibraphonist Gary Burton, another teacher at Berklee. His second great opportunity came when recommended by Mick Godrick was invited to play with a band led by saxophonist Gerry Mulligan and Chet Baker trumpet player in a concert at Carnegie Hall. The Scofield's playing immediately called the attention of other musicians and the jazz rock drummer Billy Cobham invited him to join them in 1975. He also worked with famed jazz bassist Charles Mingus and keyboardist George Duke in the late seventies.
Shortly after recording a solo album, Sinola (1982), Scofield joined the band of trumpeter Miles Davis. Miles always had the ability to make the best of his players, and Scofield was no exception. In the three years I worked with him, his music was perfected. Developed a unique style characterized by original blues licks own phrasing and an unusual across-the-beat.Scofield later commented: "Working with Miles showed me that it was possible to funky music and improvised at the same time."This cross-pollination between funk and jazz improviser was even more evident in some of the great recordings he made with his own band in the eighties: Electric Outlet (1984), the funky Still Warm (1986), Blue Matter (1987) and Loud Jazz (1988). These disks exhibited an impulse and a character that had failed in 1982.
Throughout the years, the Scofield's playing has matured even more and led him to produce a series of jazz albums of original and acclaimed by critics as Time on My Hands (1990), Hand Jive (1984), the exceptional Quiet (1996), which is influenced by Gil Evans and A Go Go (1998). He has also played and recorded with many jazz musicians of the highest level, including guitarists Pat Metheny, Bill Frisell and Johnn Abercrombie, bassists Charlie Haden and Steve Swalow and percussionists Dennis Chambers and Jack DeJohnette.
John Scofield (Dayton, Ohio,26 de diciembre de 1951) es un guitarrista de jazz y compositor, que ha colaborado con otros artistas como Miles Davis, Jaco Pastorius, Phil Lesh, Billy Cobham, Medeski Martin & Wood, Dennis Chambers, George Duke y otros importantes artistas.
Aunque nació en Dayton, Ohio, se crió en Wilton, Connecticut, donde se aficionó al blues y al rock and roll. Tocó por primera vez una guitarra con 12 años de edad, pero no empezó a practicar en serio hasta los 15, cuando asistió a clases de jazz con un profesor de la zona. En su adolescencia, Scofield tocaba Rythm & Blues, blues urbano, soul y rock and roll de grupos locales, pero pronto se sintió fascinado por la guitarra de jazz y asimiló muy deprisa los estilos de Wes Montgomery, Tal Farlow, Barney Kessel y Jim Hall, todos ellos destacados jazzistas de los sesenta. Dejó el instituto en 1970 y marchó a Boston para estudiar jazz en la Berklee School of Music con Jim Hall y Mick Goodrick, dos de los guitarristas de jazz mas importantes de todos los tiempos.
Su primer trabajo como músico fue en colaboración con el vibrafonista Gary Burton, otro profesor de Berklee. Su segunda y gran oportunidad le llegó cuando, recomendado por Mick Godrick, fue invitado a tocar con una banda liderada por el saxofonista Gerry Mulligan y el trompetista Chet Baker en un concierto en el Carnegie Hall. La forma de tocar de Scofield llamó enseguida la atención de otros músicos y el grupo de jazz rock del batería Billy Cobham lo invitó a unirse a ellos en 1975. También trabajó con el famoso bajista de jazz Charles Mingus y con el teclista George Duke a finales de los setenta.
Poco después de grabar un disco en solitario, Sinola (1982), Scofield se unió a la banda del trompetista Miles Davis. Miles siempre tuvo la habilidad de extraer lo mejor de sus músicos, y Scofield no fue una excepción. En los tres años que trabajó con él, su música se perfeccionó. Desarrolló un estilo único caracterizado por originales licks propios del blues y un inusual fraseo across-the-beat. Scofield comentó más adelante: "Trabajar con Miles me demostró que era posible hacer música funky e improvisada a la vez". Esta polinización cruzada entre el funk y el jazz improvisador era aún más evidente en algunas de las magníficas grabaciones que hizo con su propia banda en los ochenta: Electric Outlet (1984), el funky still Warm (1986), Blue Matter (1987) y Loud Jazz (1988). Todos estos discos exhibían un impulso y un carácter que habían faltado en los de 1982.
A lo largo de los años, la forma de tocar de Scofield maduró todavía más y le llevó a producir una serie de álbumes de jazz originales y aclamados por la crítica como Time on My Hands (1990), Hand Jive (1984), el excepcional Quiet (1996), que acusa la influencia de Gil Evans y A Go Go (1998). También ha tocado y grabado con muchos otros jazzistas del más alto nivel, como los guitarristas Pat Metheny, Bill Frisell y Johnn Abercrombie, los bajistas Steve Swalow y Charlie Haden y los percusionistas Dennis Chambers y Jack DeJohnette.
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