new groups

martes, 26 de julio de 2011

Bill Evans "Saxofonista"

Unrelated to the famous pianist Bill Evans began his musical career studying piano (with 16 years gave classical piano recitals), before switching to clarinet and saxophone. In 1978 transferred to William Patterson College for classes of Dave Liebman, who introduced the young musician, who at the time he was 22 years, Miles Davis, immersed in the search for new talent for its new projects, after a long period retirement. Evans spent five years in the band Davis and recorded all disks on the trumpet legend between 1980 and 1984.
After a period of two years with John McLaughlin, another prominent student of Davis, he joined Evans Elements, together with virtuoso bassist Mark Egan and drummer Danny Gottlieb, with whom he would record three albums. In the early 90 joins Dennis Chambers (dr), Victor Bailey (b), Mitch Forman (kb) and Chuck Loeb (g) to form a band christened as Petite Blonde. Meanwhile made recordings and toured with such diverse artists as Mick Jagger, Herbie Hancock, Lee Ritenour, Andy Summers, Michael Franks, David Sanborn, Ron Carter and Mark Egan.
The solo debut of Bill Evans takes place in 1984 with the recording of "Living In The Crest Of Wave", a work that sees the light under the label Elektra. The following year he published "Alternative Man, an album that had full fusion John McLaughlin." Summertime, "1989," Let The Juice Loose, Live at the Tokyo Blue Note Vol 1 "1990 and" The Gambler, Live at the Tokyo Blue Note Vol 2 "from 1991 continue to explore the same record database funky fusion, while" Petite Blonde "from 1992 represents a return to the style of albums like" We want Miles ", recorded a decade earlier." Push " and "Escape", recorded in the mid-90's are a new stylistic twist, incorporating databases and text Hiphop rapeados. After "Modern Days & Nights: Music of Cole Porter", an album of standards exist that records with the trio of Andy Laverne, Evans surprises his fans with a record far removed from previous patterns of "Starfish and the Moon" album is a relaxed and calm that has been called the "disco sound" by Bill Evans. After him, the musician released "Touch" in 1999, a record that has a list of collaborators luxury and represents a return to its roots fusion with nods to the more commercial smooth jazz.



In 2001 returns to the fray with "Soul Insider", a funky key album was nominated for a Grammy. More recently has launched the project co-leader Soulbop with trumpeter Randy Brecker, Hiram Bullock featuring (gt), David Kikoski (kb), Victor Bailey (b), and Steve Smith (dr) and the Soul Bop Band published by Live in 2005.



Sin relación alguna con el famoso pianista, Bill Evans comenzó su carrera musical estudiando piano (con 16 años daba recitales de piano clásico), antes de pasarse al clarinete y al saxofón. En 1978 se traslada al William Patterson College para recibir clases de Dave Liebman, quien presenta al joven músico, que en aquel entonces contaba con 22 años, a Miles Davis, inmerso en la búsqueda de nuevos talentos para sus nuevos proyectos, tras un largo período de retiro. Evans permaneció cinco años en la banda de Davis y grabó todos los discos del legendario trompetista entre los años 1980 y 1984.
 Tras un período de dos años junto a John McLaughlin, otro destacado alumno de Davis, Evans pasa a integrar Elements, junto al virtuoso bajista Mark Egan y el baterista Danny Gottlieb, con quienes grabaría tres álbumes. A principios de los 90 se une a Dennis Chambers (dr), Victor Bailey (b), Mitch Forman (kb) y Chuck Loeb (g) para formar una banda que bautizaría como Petite Blonde. Entretanto efectúa grabaciones y giras con artistas tan diferentes como Mick Jagger, Herbie Hancock, Lee Ritenour, Andy Summers, Michael Franks, David Sanborn, Ron Carter o Mark Egan.

El debut como solista de Bill Evans tiene lugar en 1984 con la grabación de "Living In The Crest Of Wave", un trabajo que ve la luz bajo el sello Elektra. Al año siguiente publica "Alternative Man, un disco plenamente fusion que contaba con John McLaughlin. "Summertime", de 1989, "Let The Juice Loose; Live at the Tokyo Blue Note Vol 1" de 1990 y "The Gambler; Live at the Tokyo Blue Note Vol 2", de 1991 continúan explorando el mismo registro fusion de bases funky, mientras que "Petite Blonde", de 1992 supone un regreso al estilo de discos como "We want Miles", registrado una década antes. "Push" y "Escape", grabados a mediados de los 90 suponen una nueva vuelta de tuerca estilística, al incorporar bases Hiphop y textos rapeados. Tras "Modern Days & Nights: Music of Cole Porter", un disco de estandars que graba con el trío de Andy Laverne, Evans sorprende a sus fans con un disco muy alejado de los patrones de los anteriores: "Starfish and the Moon" es un disco relajado y tranquilo que ha sido calificado como el "disco acústico" de Bill Evans. Tras él, el músico edita "Touch" en 1999, un disco que cuenta con una lista de colaboradores de lujo y que supone un regreso a sus raíces fusion con guiños al smooth jazz más comercial.

En 2001 vuelve a la carga con "Soul Insider", un disco en clave funky que fue nominado para los Grammy. En fechas más recientes ha puesto en marcha el proyecto Soulbop que co-lidera junto al trompetista Randy Brecker, que cuenta con Hiram Bullock (gt), David Kikoski (kb), Victor Bailey (b), y Steve Smith (dr), y con el que edita Soul Bop Band Live en 2005.

No hay comentarios:

Publicar un comentario