martes, 26 de julio de 2011

Sarah Vaughan

Sarah Lois Vaughan (Newark, March 27, 1924 - Los Angeles, April 3, 1990), known as Sarah Vaughan (pronounced Vo: n) and nicknamed Sassy and The Divine, was an American jazz singer. Along with Billie Holiday and Ella Fitzgerald is considered by many to be one of the most important and influential female vocalists of jazz.
Vaughan sang in his childhood, like many jazz singers, the church also received intensive piano lessons between 1931 and 1939. After winning an amateur contest at the Apollo Theater, joined the Earl Hines big band as a singer. There has been sound recording of this collaboration the years 1943-1944. When his great friend Billy Eckstine black singer also formed his own orchestra, Sarah joined him, making his debut for the recording.
Hines's orchestra was influenced by Charlie Parker and Dizzy Gillespie.

More than a few months with John Kirby between 1945 and 1946, Sarah Vaughan developed his solo career. Although by 1945 his image was improved (her first husband George Treadwell would greatly help in this respect), and his voice was undeniable. He made some early recordings for the Continental company among which that of May 25, 1945, which was accompanied by Gillespie and Parker. However, it was his recordings between 1946 and 1948 for Musicraft (which included songs like "If You Could See Me Now", "Tenderly" and "It's Magic") that showed their maturity as a singer and his phrasing oriented bop applied to popular songs. He signed with Columbia and recorded for her during the period 1949-1953, strengthening his popularity. Although some of these recordings have a typical commercial hue, its eight tracks recorded with the band during the Jimmy Jones 18 and May 19, 1950 are among his most memorable performances, demonstrating their undoubted ability to sing jazz.


During the fifties, Sarah Mercury recorded for pop music with orchestras, jazz and pure material for subsidiary label of the former, EmArcy, among which is its highly acclaimed collaboration with Clifford Brown. Later, left an Roulette (1960-64), Mercury again (1963-67) and, after a period of four years of inactivity to Mainstream (1971-74), Vaughan was also the hallmark of Norman Granz Pablo from 1977 to 1982.

Sarah Lois Vaughan (Newark, 27 de marzo de 1924 – Los Ángeles, 3 de abril de 1990), conocida como Sarah Vaughan (pronunciado Vo:n) y apodada Sassy y La Divina, fue una cantante estadounidense de jazz. Junto con Billie Holiday y Ella Fitzgerald, está considerada por muchos como una de las más importantes e influyentes voces femeninas del jazz.
Vaughan cantó en su infancia, como otras muchas cantantes de jazz, en la iglesia; recibió, además, intensas lecciones de piano entre 1931 y 1939. Tras ganar un concurso para aficionados en el Apollo Theater, se unió a la big band de Earl Hines como cantante. No ha quedado registro sonoro de esta colaboración de los años 1943-1944. Cuando su gran amigo el también cantante negro Billy Eckstine formó su propia orquesta, Sarah se unió a él, haciendo su debut en la grabación discográfica. En la orquesta de Hines recibió la influencia de Charlie Parker y Dizzy Gillespie.
 Más allá de unos pocos meses con John Kirby entre 1945 y 1946, Sarah Vaughan desarrolló su carrera en solitario. Aunque hacia 1945 su imagen fuera mejorable (su primer marido George Treadwell la habría de ayudar mucho en este aspecto), su voz era ya incuestionable. Realizó unas primeras grabaciones para la compañía Continental entre las que destaca la del 25 de mayo de 1945, en la que estuvo acompañada por Gillespie y Parker. Sin embargo, fueron sus grabaciones de entre 1946 y 1948 para Musicraft (que incluían temas como "If You Could See Me Now", "Tenderly" y "It's Magic") las que demostraron su maduración como cantante y su fraseo orientado al bop aplicado a las canciones populares. Firmó con Columbia y grabó para ella durante el periodo 1949-1953, consolidando su popularidad. Aunque algunas de estas grabaciones tienen un matiz típicamente comercial, sus ocho temas grabados con la banda de Jimmy Jones durante el 18 y 19 de mayo de 1950 se encuentran entre sus interpretaciones más memorables, demostrando su capacidad indudable para cantar jazz.

Durante los años cincuenta, Sarah grabó para Mercury música pop con orquestas, y material puramente jazzístico para el sello subsidiario de aquél, EmArcy, entre el que se encuentra su muy elogiada colaboración con Clifford Brown. Más tarde, grabaría para Roulette (1960-64), volvería a Mercury (1963-67) y, tras un periodo de inactividad de cuatro años, para Mainstream (1971-74); Vaughan estuvo también en el sello Pablo de Norman Granz desde 1977 a 1982.

No hay comentarios:

Publicar un comentario